Stem van Bosch

Ook ik als zangdocent wil ik mezelf blijven ontwikkelen op het gebied van zang. Met enige regelmaat neem ik daarom deel aan cursussen, workshops en masterclasses. Op 29 januari 2017 vond de 2e editie van ‘Stem van Bosch’plaats. Dit door het Internationaal Vocalisten Concours georganiseerde evenement werd voor de 2e keer georganiseerd. Het evenement geeft opera en musical zangliefhebbers de kans een masterclass te volgen bij 1 van de 5 masters. Dit jaar waren dit Roberta Alexander, Francis van Broekhuizen, Maaike Widdershoven, Albert Bonnema en Rein Kolpa. N.a.v. de masterclasses kiest iedere master 2 deelnemers die mogen zingen in de finale. Deze finalisten maken kans op een prijs in de categorie Opera of Musical. Ook aan de eerste editie in 2014 mocht ik deelnemen. Ik kreeg in dat jaar een masterclass van de geweldige Francis van Broekhuizen. Ook won ik toen de 2e plaats in de categorie Musical met het nummer Alto’s Lament. Dit nummer heeft blijkbaar een grote indruk achtergelaten destijds. Gedurende de dag werd ik regelmatig herkend van dat grappige nummer over alten.

Leren van masterclasses

Dit jaar werd ik tot mijn genoegen ingedeeld bij master Rein Kolpa, een musicalzanger met klassieke roots. Hij was van de 5 masters het meest musical en modern georiënteerd. Ik sprak hem kort tijdens de vorige editie, daarnaast trof ik hem in 2014 in een EVT cursus. Rein herkende me meteen en vond dat ik mooie stukken uitgekozen had, een goed begin! Het mooie van een masterclass setting, is dat je ook kijkt naar anderen die ‘les’ krijgen. Je leert ontzettend veel van de veranderingen die te horen zijn bij de andere als ze instructies opvolgen. Ook hoor je een andere docent ook weer eigen benaderingen heeft, of een andere uitleg van bekende benaderingen. Leuk om te horen want losse puzzelstukjes kunnen zo ineens op z’n plek vallen.  Ik heb in ieder geval heel wat blaadjes vol geschreven. Daarnaast kon ik het niet laten om tijdens het luisteren af en toe stilletjes de docentenpet op te zetten. Ik keek dan naar wat mij opviel en waar ik aan zou gaan werken in zo’n sessie.

Astonishing

In onze groep zaten veel klassieke zangers, toen ik eenmaal begon te zingen zorgde mijn echte beltnumer ‘Astonishing’ dus wel voor vragen. Sommige deelnemers vroegen zich überhaupt af wat belten precies was. Tijdens de workshop ging het veel over twang, een goed voorbeeld waar de uitleg van Rein net iets anders was dan anderen, maar waardoor bepaalde puzzelstukjes in elkaar vielen. Uit EVT weet ik wat er gebeurt bij het omhoog en omlaag schakelen van je strottenhoofd. Hoe hoger het strottenhoofd hoe hoger/scherper de klank van je stem, als het ware een ‘smurfenstemmetje’. Zet je je strottenhoofd lager, dan wordt je klank warmer. Twang, dat ik over het algemeen vooral associeerde met het zachte gehemelte, benoemde Rein veel meer als het hoog houden van je strottenhoofd. Waardoor je niet een geluid maakt, maar het geluid vanzelf zo wordt. Weer wat geleerd!

Gewonnen!

De dag kreeg voor mij een gouden randje toen bleek dat ik wederom tot de finalisten behoorde. Nadat alle finalisten gezongen hadden volgde een juryberaad. Tot mijn grote blijdschap kreeg ik uit handen van Fransis van Broekhuizen de 1e prijs Musical uitgereikt!

Als kers op de taart volgde de volgende dag een artikeltje in het Brabants Dagblad, waar ik met mooie woorden genoemd werd.












  • Knipsel Brabants dagblad
  • Roberta Alexander, Francis van Broekhuizen, Maaike Widdershoven, Albert Bonnema en Rein Kolpa
  • Francis van Broekhuizen overhandigd de eerste prijs
  • Marjon Pennings luister naar Rein Kolpa
  • Marjon Pennings tijdens de finale